ورود گوگل به دنیای تلفن همراه

 امکانات گوگل روی تلفن همراه

محبوب‌ترین محصول دیجیتال سال‌های اخیر همان دستگاه کوچک و دوست داشتنی است که این روزها در جیب یا دستان اغلب افراد وجود دارد.  محبوبیت منحصر به فرد گوشی‌های موبایل، رونق و گرمای خاصی را به بازار این محصول ارزانی کرده و هر روز میزبان حضور یک تولیدکننده بزرگ و شناخته شده در این صنعت است.
تا جایی که حتی بسیاری از شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و حتی اینترنتی هم سعی  کردند با تولید یک گوشی موبایل خودشان را از این بازار پررونق بی‌نصیب نگذارند.
معروف‌ترین نمونه در این مورد، شرکت Apple است که با طراحی و تولید گوشی iPhone توانست علاوه بر ایجاد تحولی بزرگ در این بازار، به سود قابل توجهی هم دست پیدا کند. این تجربه شیرین برای بسیاری از شرکت‌های دیگر انگیزه‌ای شد تا حداقل برای یک بار حضور در این صنعت پرسود را تجربه کنند.
حالا گویا Google قرار است نقش تازه وارد بعدی بازار موبایل را بازی کند و با عرضه سیستم عامل موبایل و سپس گوشی موبایل  خود، شانسش را در این بازار هم بیازماید.
 
گوگل وارد می‌شود
غول اینترنتی و پرطرفدارترین موتور جست‌وجوی اینترنتی که این روزها رهبری صنعت تبلیغات آنلاین و جست‌وجوی اینترنتی را در جهان در اختیار دارد، حالا به دنبال ادامه راه موفقیت خود در بازار موبایل است.
اولین قدم شاید به ماه نوامبر سال گذشته و تشکیل کنسرسیومی متشکل از 33شرکت بزرگ مانند HTC،INTEL، MOTOROLA T-mobile و Qualcomm به عنوانOpen Handset Alliarre، برمی گردد. این کنسرسیوم در حقیقت برای ایجاد استانداردهای متن باز در گوشی‌های موبایل تشکیل شد و اولین محصول آن هم سیستم عامل موبایل مبتنی بر Linux و متن باز «Android» است.
این سیستم عامل که در ماه آگوست گذشته به بازار معرفی شده، یک سیستم متن باز است که امکان یافتن، خرید، دانلود و نصب انواع مختلف محتوای الکترونیکی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.
ANDROID به عقیده بسیاری از کارشناسان در واقع همان سیستم عاملی بود که کمبود آن در گوشی‌های موبایل کاملا حس می‌شد.
این سیستم عامل شامل خدمات جدیدی مانند کاربری‌های اینترنتی و رابط‌های کاربری منطبق با نیاز و سلیقه کاربران است و گوگل سعی دارد با عرضه آن، طیف وسیعی از خدمات جدید و پیشرفته را در اختیار کاربران حرفه‌ای‌تر قرار دهد.
ANDROID در حقیقت رقیبی جدی برای سیستم‌ عامل‌های Research in motiong و  symbian به شمار می‌رود. قدم‌ بعدی گوگل برای نزدیک‌تر شدن به کاربران نهایی و البته نمایش بهتر و دقیق‌تر سیستم عامل جدید خود بود.
قدم دوم در واقع طراحی و تولید یک گوشی موبایل مبتنی بر ANDROID بود.
«اریک اشمیت» مدیراجرایی GOOGLE در روز معرفی سیستم عامل گوگل گفت: «ما می‌خواهیم تجربه یک گوشی موبایل جدید و کامل را برای کاربرانی عملی کنیم که به دنبال کاربری‌های رایج گوشی‌های موبایل تحت وب و با استفاده آسان‌تر هستند.»
به این ترتیب اولین گوشی موبایل GOOGLE بر مبنای کیفیت و نوآوری ساخته شده است.
این گوشی را شرکت تایوانی HTC و با نام DREAM یا G1 طراحی و تولید کرده است.
DREAM را اپراتور مخابراتی بزرگ آمریکایی T-MOBILE قرار است در روز 23 این ماه (سپتامبر) یعنی روز سه‌شنبه دوم مهر ماه به بازار عرضه کند.
گوشی موبایل GOOGLE درست یک ماه پیش توسط کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)‌ ثبت و پذیرفته شده است. این گوشی قرار است تا پایان ماه اکتبر آینده روانه بازار شود. در حقیقت GOOGLE امیدوار است که در رقابت با گوشی iphone شرکت APPLE، سهم خود را از بازار پر رونق سال نو میلادی و کریسمس به دست بیاورد.
Dream یا G1 که رقیب اصلی iphone و گوشی‌های هوشمندی مانند Black Barry به حساب می‌آید، توانایی اجرای تمام نرم‌افزارهای تحت وب Google مثل Google Maps، Gmail  یا مرورگر اینترنتی جدید Chrome را دارد.
این گوشی که برای کاربران علاقمند به تکنولوژی‌های جدید طراحی و تولید شده، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است.
هفته گذشته مجله وال استریت در مورد گوشی موبایل Google نوشت: «این گوشی برخلاف تصور بسیاری از تولیدکنندگان و با وجود گزارش‌های اخیر درباره بعضی مشکلات سیستم‌عامل Andriod، کاملا به موقع و طبق برنامه به بازار معرفی و عرضه خواهد شد.»
وال استریت همچنین اعلام کرد که T-Mobile قرار است 600 تا 700هزار دستگاه از این گوشی را تا پایان ماه اکتبر آینده به بازار عرضه کند.
این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران بازار قبلا پیش‌بینی کرده بودند که این تعداد تنها به 300 تا 500هزار دستگاه محدود می‌شود.

gphone

قابلیت‌ها و ویژگی‌ها
Dream در واقع یک رویای جدید در بازار گوشی‌های موبایل هوشمند است. این گوشی درست زمانی به بازار معرفی و عرضه می‌شود که تقاضا برای خرید گوشی‌های موبایل هوشمند در بازار به اوج خود رسیده است.
آخرین آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی NPD Group نشان می‌دهد که فروش موبایل‌های هوشمند در فاصله ماه های ژانویه تا جولای امسال به 9میلیون دستگاه در آمریکا رسیده است.
بازار موبایل‌های هوشمند تا پایان فصل دوم سال 2008 شاهد رشد 84درصدی بوده و به درآمدی برابر 7/1میلیارد دلار دست پیدا کرده است. براساس این آمار شرکت RIM با گوشی‌های BlackBerry خود در جایگاه اول جدول پرفروش‌ترین تولیدکنندگان قرار دارد و Apple هم توانسته جایگاه دوم این فهرست را از آن خودش کند.
به گفته تحلیلگران بازار شاید هنوز زمان ورود گوشی موبایل هوشمند Google به این فهرست فرا نرسیده است. این در حالی است که اغلب علاقه‌مندان و طرفداران تکنولوژی‌های جدید از ماه‌ها قبل درباره قابلیت‌های مختلف Dream پیش‌بینی‌های متفاوتی را انجام داده‌اند.
G1 یک گوشی موبایل سه‌باندی و مبتنی بر تکنولوژی Wi-Fi است. این گوشی دارای پردازنده مدل 7201 شرکت Qualcomm با سرعت 528 مگاهرتز بوده و ظرفیت رم آن به 64 مگابایت می‌رسد. Dream دارای یک نمایشگر LCD لمسی با اندازه 7/31 اینچ است که تصاویر را با وضوح HVGA یا 320×480 پیکسل برای کاربرانش به نمایش می‌گذارد.
این گوشی مجهز به دوربین 1/3 مگاپیکسلی است که امکان گرفتن عکس‌هایی با وضوح تصویر 1536×2048 پیکسل را به کاربرانش می‌دهد. گوشی موبایل Google مبتنی بر حافظه فلش بوده و با کارت‌های حافظه micro SD هم سازگار است. این گوشی موبایل قابلیت پخش فایل‌های صوتی با فرمت‌های MP3، AAC، AAC+ و WMA را داشته و فایل‌های ویدئویی را با فرمت‌های MPEG-4، WAV، MIDI و Real به نمایش می‌گذارد.
این گوشی مجهز به تقویم Google بوده و دارای یک کیبورد کامل و استاندارد تاشو است. Dream ابعادی برابر 16×55×117 میلیمتر داشته و وزن آن به 174 گرم می‌رسد.
با این همه هنوز اطلاعات دقیق درباره امکانات دیگر گوشی موبایل Google هنوز منتشر و اعلام نشده است.
 
مقایسه با iphone
از آنجایی که Dream سرسخت‌ترین رقیب iphone به حساب می‌آید، تفاوت و شباهت‌های این دو برای اغلب کاربران جالب توجه خواهد بود.
مهم‌ترین تفاوت Dream و iphone شاید به قابلیت‌های پخش چندرسانه‌ای iphone که در واقع بسیار شبیه به ipod است، مربوط می‌شود.
شرکت Apple در واقع با عرضه iphone شعار تبلیغاتی «متفاوت بیندیش» خود را با ایجاد تحولی بزرگ در صنعت موبایل، به مرحله عمل رساند.
در مقابل Dream با وزنی سنگین‌تر از iphone و قابلیت‌های مشابه آن، مبتنی بودن بر یک سیستم عامل متن باز را به عنوان مهمترین ویژگی خود به رخ کاربران می‌کشاند.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که کاربران یک گوشی موبایل را نه تنها برای سیستم عامل آن، بلکه به خاطر قابلیت‌های متفاوتش انتخاب و خریداری می‌کنند. Dream حتی با قیمتی برابر نسخه جدید iphone به بازار عرضه خواهد شد.
این گوشی قرار است با قیمت 199 دلار روانه بازار شود. با این وجود بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که گوشی موبایل Google تنها یک خدمات اطلاعاتی جدید را معرفی کرده و شاید حتی عرضه آن با این قیمت هم چندان منصفانه نباشد.


دسته ها : موبایل
يکشنبه سی یکم 6 1387
X